Vi har intervjuat tre fantastiska personer som alla talar på kostnadsfria ECOMMERCE STHLM 2017 den 10-11 maj, trevlig läsning!

Mer info om ECOMMERCE STHLM 2017 hittar du på www.ecommercesthlm.se

 

Anitha Schulman

I takt med att konsumenter blir mer och mer sofistikerade går smarta företag över från att smörja journalister till att påverka ”påverkare”. Anitha Schulman ger oss sin syn på influencer marketing.

Vi konsumenter kan inte säkert veta om George Clooney gillar Nespresso. Eller mer passande – om Pewdiepie verkligen tycker att Dying Light är ”awesome”. Och även om vi lyckas bekräfta det, varför skulle det få oss att vilja göra likadant?

Svaret är förstås att vi identifierar oss med Clooney och Pewdiepie, vilket gör dem till påverkare, influencers, och nyckelspelare i ett reklamklimat där traditionell marknadsföring fungerar sämre än någonsin.
Att använda kändisar i reklam är förstås inget nytt, och riktig influencer marketing är mer raffinerad än att en snygg skådis dricker kaffe. Bloggare, gamers, trendskapare och andra har ofta en mer trogen skara följare, och därmed högre trovärdighet, men även ett mer subtilt sätt att väva in budskap i kontakten med sina fans. Gränsen mellan det genuina och det köpta kan vara minst sagt luddig.

Allkonstnären Anitha Schulman är eller har varit allt som man normalt förknippar med en påverkare – tv-kändis, mammabloggare, formgivare, etc – så vi bad henne ge sin syn på fenomenet.

Vad är en ”influencer”?
– En influerare är en makthavare, en inspiratör och förebild i den plattform där flest människor är verksamma idag.
Är du själv en sådan?
– Det får andra avgöra men jag brukar kallas för en sån.
Vad är ”influencer marketing”?
– Det är när varumärken och influerare samarbetar för att sprida information, kunskap eller inspiration till varumärket.
Hur kan ett företag eller en organisation använda sig av influencer marketing?
– Att komma nära sin målgrupp och hitta en linje direkt in. Med ett personligt budskap från influencers där man ”lånar den röst” för att nå ut.
Hur kan man veta om en influencer är fri eller köpt?
– Oftast genom att de tydliggör samarbetet i början av inlägget.
Är det möjligt för en influencer att utnyttjas i reklamsammanhang utan att de vet om det?
– Säkert. Jag har sett att en gymkedja gjorde reklam med mig trots att jag betalat fullpris för ett träningspaket. Det var för fyra år sen. Jag har en agent som tur var, så hon tog den pucken.

 

Ashkan Fardost

Alla har missförstått digitaliseringen

Säg den affärsverksamhet som inte har en digital närvaro idag. Men innebär det att den är digitaliserad? Icke, menar dr Ashkan Fardost, forskare, entreprenör och internationell föreläsare:
– Digitalisering handlar också om hur teknologi påverkar mänskligt beteende och inte bara om digital teknologi, som att göra en webshop av en fysisk butik.

Ashkan Fardost anser att de flesta som pratar om digitalisering egentligen syftar på digitisering, alltså att ta en analog process och göra den digital. Men vad många inte tar med i beräkningen är hur digital teknologi påverkar mänskliga beteenden och förväntningar på allt från produkter och tjänster till affärsmodeller.
– Innan internet gick all handel ut på att sälja ett fåtal hitprodukter i stora volymer, säger Ashkan. Idag är det precis tvärtom – alla nischprodukter i ett segment genererar mycket mer pengar än motsvarande ”hitprodukt”. Hiten är äntligen död!

Hur kan man som e-handlare dra nytta av den insikten?

– Produkter och tjänster som inte är skapade för en väldefinierad nisch funkar bara om du kan skala upp ordentligt. I Sverige är det extra svårt, eftersom vi är så få. Undantaget är digitala produkter som snabbt kan skalas upp globalt. Alternativet är alltså att nischa sig rejält. Detta förklarar alltifrån varför dagstidningarna är döende till varför nischade butiker som Lush gör succé.

Ditt perspektiv på digitalisering utgör huvudtemat för din föreläsning på SHOP 2017. Vad kommer du mer ta upp?

– Jag kommer göra allt för att åhörarna ska sluta använda recept och instruktioner – i stil med “5 taktiker för att öka försäljning online” som flyter omkring överallt – och istället börja experimentera utanför kartan.

Per Holknekt

Per Holknekts saga har de flesta hört vid det här laget. Han är den serielle entreprenören med missbruksproblem som pendlat mellan näringslivstoppen och hemlöshet. Skateboardproffset i Kalifornien som kom hem, deltog i Big Brother, fick cancer, gifte sig med två popstjärnor och grundade klädmärket Odd Molly.

Nu är han nyförlovad och ska bli pappa för andra gången, men innan dess berättar han sin brokiga historia på Shop & E-Commerce-mässan under rubriken ”Kan jag, kan du, kan vem som helst”.

 

Är det verkligen sant att alla kan, bara de vill? Behöver man inte lite tur också?
– Viktigast är att man gör, i stället för att (som oftast känns säkrast) låter bli. Att alla kan tror jag på. Men alla kan inte allt.

Finns ”tur”, eller är det resultatet av att man har förberett sig väl?
– Man kan absolut ha tur, främst i tajming. Det är en ingrediens i de flestas framgångsresa, men oftast landar det i kalkylerad tur, väl påhejad av ett stort mått infusion och feeling. Med tid och erfarenhet har man allt mer ”tur”.

Har du någonsin haft ett 9-5-jobb?
– Ja och även det har gått bra, därmed inte sagt att jag trivts som bäst med det. Men absolut, när nöden har krävt det. Men bara då.

Om man satsar kan man ju förlora allt man äger och bli skuldsatt för livet. Hur minimerar man den risken?
– Genom att satsa klokt. Och så långt möjligt behålla det som betalar hyran och maten på bordet. I stället stänga av tv:n och lägga böcker och innebandy samt krogbesök åt sidan och investera den tiden i sitt projekt. Då minimeras risken.

Du har ju varit med om att förlora allt. Är du aldrig rädd för att det ska hända igen?
– Jo, men jag har samtidigt lärt mig att det går att resa sig ur aska. Så min rädsla har minskat med mina erfarenheter.

Ibland verkar vi människor självsabotera våra planer för att vi inte törs eller orkar förverkliga dem. Känner du igen det?
– Njä, jag gör ju i princip allt jag kommer på. Ibland med tveksamt resultat, men jag får i alla fall mina svar.

Varför är det viktigt att förverkliga sina drömmar?
– Jag tror vi vill komma till vår rätt, bli vårt bästa jag. Jag tror där bor en frustration i att inte nå dit. Så jag tror på att alltid vara i rörelse, med lyhördheten påslagen, för att alltid kunna finna nästa nivå uppåt. Inte söka första möjliga trygghet.

Under vintern jobbade du som mental coach åt Mora IK:s hockeylag. Vad kunde du lära dem?
– Att de var mycket bättre än vad de trodde sig vara.

Du föreläser om ”human hållbarhet”. Vad är det?
– Att vi med hållbarhet oftast menat livsmedel, textilier och drivmedel samtidigt som vi glömt den viktigaste produkten mitt i allt. Oss människor.