Intresset för e-handel har de senaste åren ökat stadigt men kraftfullt. Med ett stort intresse för att köpa kommer även ett stort intresse för att sälja sin e-handel.
Förhoppningsvis har ditt e-handelsföretag stått för en positiv utveckling och kanske känner du att det nu är dags att undersöka intresset för att köpa företaget. I och med branschens uppsving är det i de allra flesta fall möjligt att sälja sin e-handel till ett bra pris, men för en framgångsrik försäljning krävs förberedelser.
När du ska sälja din e-handel finns en rad parametrar att tänka på i syfte att få upp priset och att göra ägarskiftet så smidigt som möjligt. Nedan följer de 5 bästa tipsen från företaget I Am Growth.
1. Se över den interna strukturen
Att sälja ett företag är ofta en komplicerad process oavsett bolagsform. Det är därför viktigt att ha en ordnad intern struktur. Inför möte med intressent bör du alltid se till ha all information om din e-handel och alla avtal inför köp nära till hands.
En tydlig och klar struktur kommer öka köpviljan snarare än om företaget framstår som rörigt och oseriöst. Om överlåtelseavtal, köpeavtal och andra viktiga överenskommelser inte finns på plats är en fördelaktig försäljning svår att få till och processen tar betydligt längre tid än nödvändigt.
När du sett till att du har viktiga avtal och all väsentlig information på plats bör du även se till att du enkelt kan överlämna dessa till köpande part.
2. Skär bort onödiga kostnader
När du ska sälja din e-handel är företagets lönsamhet en av de viktigaste punkterna att trycka på gentemot en eventuell köpare. Om din e-handel kan visa på goda resultat är den i stort sett alltid säljbar till ett bra pris. Kom därför ihåg att tydligt redovisa vinsterna istället för att ”dölja” dem bland onödiga avgifter och pålägg.
För att uppbåda det största av intresse när du ska sälja din e-handel är det viktigt att du skär bort kostnader och småprojekt som inte är direkt knutna till din e-handels affär och vinst.
3. Satsa på organisk trafik
När det är dags att sälja din e-handel bör du se över företagets synlighet. En e-handel som byggt upp ett namn för sig själv är en attraktiv e-handel. Ett av de mest effektiva sätten att synas till så låga kostnader som möjligt är att generera organisk trafik.
En stark organisk trafik kan uppnås genom att arbeta med exempelvis SEO eller e-postmarknadsföring. Dessa åtgärder behöver inte kosta ditt företag någonting samtidigt som din e-handels synlighet, och därmed försäljning, kan få sig ett rejält uppsving – något som definitivt värderas högt av en köpare.
4. Se över avtalen
Denna punkt berör ett område där det inte är ovanligt att man tänker fel. En köpare uppskattar väl att enkelt kunna ta över avtal för lager, inköp och liknande? I många fall är så inte fallet. Det är inte ovanligt att köparen planerar att flytta verksamheten eller att genomföra andra grundläggande förändringar.
När du ska sälja din e-handel är det därför viktigt att säkerställa att du inte sitter på för långa avtal exempelvis gällande lager. Långa avtal resulterar i att köparen blir låst, vilket påverkar både köpviljan och priset.
5. Optimera lagret
Att optimera lagret är förhoppningsvis något du haft i åtanke under tiden du drivit din e-handel. Med rätt lageroptimering och omsättningshastighet kommer din e-handel maximera sina resultat samtidigt som den inte tyngs av kuranta varor – två viktiga faktorer för en köpare.
Köparen har, som tidigare etablerat, i många fall planer på att göra förändringar i verksamheten. Kuranta varor som binder kapital i företaget är därför inte en lockelse. Om du behöver sälja ut överblivna produkter inför ett ägarbyte kan det resultera i sämre affär för din del. Oftast kan detta vara svårt och är allt som oftast en minusaffär i det långa loppet.
Att sälja mycket till litet lager är svårt, men för den som lyckas tenderar försäljningen att bli betydligt mer lönsam.