Vi ser ofta att svenska webbshoppar, efter några års tillväxt, stagnerar och plötsligt träffar en platå. Då börjar de överväga hur de kan utöka sin målgrupp eller sina tjänster. Ett av de bästa alternativen i denna situation är att expandera sin verksamhet till Danmark. Med kulturell och geografisk närhet, finns det många uppenbara skäl att välja den danska marknaden. För att snabbt få lite trafik till ditt nya domän är Google ads den perfekta kanalen. Här är fyra tips om hur du blir mest framgångsrik med Google ads i Danmark.

 

Använd insikter från din svenska webbshop och ditt Google Ads konto

När du startar ditt konto i Danmark behöver du inte nödvändigtvis börja om från början. Ditt svenska konto kan ge många ledtrådar om var du ska lägga din energi och tid i början. Det är stor sannolikhet att det finns ett liknande mönster i danskarnas användarbeteende. Det betyder inte nödvändigtvis att det är en bra idé att kopiera och översätta hela ditt svenska konto till danska. Då riskerar du att ha två mycket tunga konton som är svåra att hålla reda på.

Titta istället på vilka sökord som konverterar bäst i Sverige och välj dem att börja med när du bygger ditt nya konto. Genom att fokusera dina krafter där du vet att du konverterar i Sverige kan du få en uppfattning om vad de danska användarna är intresserade av. Om du inte har mycket data som kan användas i Danmark kan du istället välja dina huvudkategorier av tjänster/produkter eller dina bästsäljande produkter för att skapa några kampanjer med flera sökord.

 

Börja med manuell budgivning

I början är det svårt för Google att göra en bra automatisk budgivningsstrategi. Se till att du gör manuella bud för att få in trafik som kan användas som bas för automatisering senare. Du kan använda uppgifterna från ditt svenska konto för att få en uppskattning av var dina bud ska ligga. Manuell budgivning låter dig behålla full kontroll över dina kostnader och prioriteringar. Om du har några sökord som du helt enkelt måste visas på, kan du prioritera dem med högre bud och säkerställa en högre rangering. När du har fått en del trafik kan du börja använda smart budgivning för både shopping och search.

 

Lokalanpassa sökord, annonser och landningssidor

Det kan ofta vara så att företag tror att de kan översätta sina svenska sökord, annonser och målsidor till danska genom google translate. En av nackdelarna med att språken är så lika varandra är att det är lätt att tro, att en sökterm som är relevant i Danmark också måste vara relevant i Sverige, vilket inte alltid är fallet. Det är avgörande att göra en ordentlig dansk sökordsanalys, ofta kan man ta hjälp av en översättningsbyrå eller en marknadsföringsbyrå. Detta säkerställer att du inte förbiser några sökord eller missar trafik.

Genom att göra några rubriker (H1,H2 etc) och beskrivningar som är neutrala nog att använda till de flesta anonncerna har du en bra bas för att göra några grundläggande annonser. Kundresan är lite annorlunda i Danmark då de inte lägger lika mycket tid på undersökningsfasen. Därmed har de en kortare köpprocess. Det är därför en bra ide kan vara att skapa lite mer hard selling och direkta annonser. Se till att du har en väl översatt webbplats som förmedlar att du är en trovärdig och pålitlig webbplats.

 

Utvidga dina Google Ads kampanjer när du har strukturen på plats

Som tidigare nämnts kan det vara en fördel att skapa ett simpelt konto i början, med några få kampanjer inriktade på vad som presterar i Sverige eller dina storsäljare. Men när du väl har en bra överblick över de danska användarna kan det vara en bra idé att utöka kontot med fler produkter och sökord.

Eftersom det generellt är lägre trafik i Danmark, på grund av den mindre befolkningen, kommer det alltid att finnas mindre data att hämta än i Danmark. På grund av detta kan det vara en bra idé att gruppera sökord i färre kampanjer med fler sökord i search och fler produkter i shopping. Detta låter dig samla mer data i några få kampanjer istället för att sprida ut det. I längden kommer det hjälpa Google fatta beslut när du väl börjar använda smart bidding. 

 

Det var fyra snabba tips för dig att sätta upp ett konto i Danmark. Om du vill ha fler tips för digital marknadsföring i Danmark så kan du läsa mer här. Glöm inte helheten, se till att din webbplats är korrekt översatt och att du har viktiga saker som Mobilepay på din webbshop. Det är också viktigt att ha en synergi mellan Google Ads och dina andra kanaler som e-post och facebook för att rikta in sig på dem som inte köper vid första klick.